1.0 PENGENALAN
Orang Minangkabau
atau Minang adalah kumpulan etnik Nusantara yang berbahasa dan menjunjung adat
Minangkabau. Wilayah penganut kebudayaannya meliputi Sumatera Barat, separuh
darat Riau, bahagian utara Bengkulu, bahagian barat Jambi, bahagian selatan
Sumatera Utara, barat daya Aceh, dan juga Negeri Sembilan di Malaysia. Kebudayaan
mereka adalah bersifat keibuan (matrilineal), dengan harta dan tanah diwariskan
dari ibu kepada anak perempuan, sementara urusan ugama dan politik merupakan
urusan kaum lelaki (walaupun sesetengah wanita turut memainkan peranan penting
dalam bidang ini). Kini sekitar separuh orang Minangkabau tinggal di rantau,
majoriti di bandar dan pekan besar Indonesia dan Malaysia. Orang Melayu di
Malaysia banyak yang berasal dari Minangkabau, mereka utamanya mendiami Negeri
Sembilan dan Johor.
Walaupun suku
Minangkabau kuat dalam pegangan agama Islam, mereka juga kuat dalam mengamalkan
amalan turun-temurun yang digelar adat. Beberapa unsur adat Minangkabau berasal
dari fahaman animisme dan agama Hindu yang telah lama bertapak sebelum
kedatangan Islam. Walau bagaimanapun, pengaruh agama Islam masih kuat di dalam
adat Minangkabau, seperti yang tercatat di dalam pepatah mereka, Adat basandi
syara', syara' basandi Kitabullah, yang bermaksud, adat (Minangkabau) bersendi
hukum Islam dan hukum Islam bersendi Al Qur'an.
Orang Minangkabau
sangat menonjol dibidang perniagaan, sebagai profesional dan intelektual.
Mereka merupakan pewaris terhormat dari tradisi tua Kerajaan Melayu dan
Sriwijaya yang gemar berdagang dan dinamik. Suku Minang mempunyai masakan khas
yang popular dengan sebutan Masakan Padang, dan sangat digemari di Malaysia.
2.0 ASAL – USUL NAMA MINANGKABAU
Perkataan
Minangkabau merupakan gabungan dua perkataan, iaitu, minang yang bermaksud
"menang" dan kabau untuk "kerbau". Menurut lagenda, nama
ini diperolehi daripada peristiwa perselisihan di antara kerajaan Minangkabau
dengan seorang putera dari Jawa yang meminta pengakuan kekuasaan di Melayu.
Untuk mengelakkan diri mereka daripada berperang, rakyat Minangkabau mencadangkan
pertandingan beradu kerbau di antara kedua pihak. Putera tersebut setuju dan
menonjolkan seekor kerbau yang besar dan ganas. Rakyat setempat pula hanya
menonjolkan seekor anak kerbau yang lapar tetapi dengan tanduk yang telah
ditajamkan. Semasa pertandingan, anak kerbau yang kelaparan dengan tidak
sengaja telah merodok tanduknya di perut kerbau putera itu kerana ingin mencari
puting susu untuk meghilangkan kelaparannya. Kerbau putera tersebut mati dan
rakyat tempatan berjaya menyelesaikan perselisihan mengenai tanah dengan aman.
Bumbung rumah adat
Minangkabau yang dipanggil Rumah Gadang, (Rumah Besar) memiliki rupa bentuk
yang unik kerana ia menyerupai tanduk kerbau.Terdapat juga prinsip-prinsip
tertentu dalam pembinaan rumah adat Minangkabau.
3.0 PEGANGAN AGAMA MASYARAKAT MINANGKABAU
Kebanyakkan orang
apabila diberitahu bahawa masyarakat Minang merupakan penganut Islam yang kuat
merasa bingung kerana anggapan mereka ialah sebuah masyarakat yang mengikut
sistem saka (matriarchal) akan sering berselisih dengan fahaman Islam yang
lebih patriarkal. Namun sebenarnya, terdapat banyak persamaan di antara fahaman
Islam dan Minangkabau (lebih lagi pada masa kini) sehingga menjadi sukar untuk
orang Minang membezakan satu daripada lain.
Seperti contoh:
Fahaman Islam
:
Menimba ilmu adalah wajib.
Fahaman Minangkabau
:
Anak-anak lelaki mesti meninggalkan rumah mereka untuk tinggal dan belajar dengan di surau
(langgar, masjid).
Fahaman Islam :
Mengembara adalah digalakkan untuk mempelajari dari tamadun-tamadun yang kekal dan binasa untuk meningkatkan iman
kepada Allah.
Fahaman Minangkabau
:Remaja
mesti merantau (meninggalkan kampung untuk menimba ilmu dan bertemu
dengan orang dari berbagai tempat
untuk mencapai kebijaksanaan, dan untuk mencari penghidupan yang
lebih baik. Falsafah merantau juga bererti melatih
orang Minang untuk hidup berdikari, kerana ketika Minang
berniat merantau meninggalkan kampungnya, dia hanya membawa bekal seadanya.
Fahaman Islam :Tiada
wanita yang boleh dipaksa untuk berkahwin dengan lelaki
yang dia tidak mahu berkahwin.
Fahaman Minangkabau :Wanita
menentukan dengan siapa yang mereka ingin berkahwin.
Fahaman Islam :
Ibu berhak dihormati 3 kali lebih dari bapa.
Fahaman Minangkabau :Bundo
Kanduang adalah pemimpin/pengambil keputusan di Rumah
Gadang.
Ciri-ciri Islam begitu mendalam dalam adat Minang sehingga mereka
yang tidak mengamalkan Islam dianggap telah terkeluar dari masyarakat Minang
4.0 ASPEK BUDAYA MASYARAKAT MINANGKABAU
Masyarakat
Minangkabau merupakan masyarakat matrilineal yang terbesar di dunia, di mana
harta pusaka diwaris menerusi nasab sebelah ibu. Ada beberapa pendapat
mengatakan bahawa adat inilah yang menyebabkan ramai kaum lelaki Minangkabau
yang keluar untuk merantau di serata Nusantara untuk mencari ilmu atau mencari
kemewahan dengan berdagang. Kanak-kanak lelaki semuda 7 tahun selalunya akan
meninggalkan rumah mereka untuk tinggal di surau di mana mereka diajarkan ilmu
agama dan adat Minangkabau. Apabila remaja pula, mereka digalakkan untuk
meninggalkan perkampungan mereka untuk menimba ilmu di sekolah atau menimba
pengalaman daripada luar kampung dengan harapan yang mereka akan pulang sebagai
seorang dewasa yang lebih matang dan bertanggungjawab kepada keluarga dan
negeri.
Namun ikatan mereka
dengan Ranah Minang (Tanah Minang) masih disimpan dan dikuatkan lagi. Satu
contoh kawasan yang didiami oleh masyarakat Minangkabau dan masih mengamalkan
adat dan budaya Minangkabau adalah Negeri Sembila di Malaysia.
Selain daripada
dikenali sebagai orang pedagang, masyarakat Minang juga berjaya melahirkan
beberapa penyair, penulis, negarawan, budayawan, ahli fikir, dan para ulama.
Ini mungkin terjadi kerana budaya mereka yang menitik beratkan penimbaan ilmu
pengetahuan. Sebagai penganut agama Islam yang kuat, mereka cenderung kepada
idea untuk menggabungkan ciri-ciri Islam dalam masyarakat yang moden. Selain
itu, peranan yang dimainkan oleh para cendekiawan bersama dengan semangat
bangga orang Minang dengan identiti mereka menjadikan Tanah Minangkabau, iaitu,
Sumatra Barat, sebagai sebuah kuasa utama dalam pergerakan kemerdekaan di
Indonesia.
Masyarakat Minang,
terbahagi kepada beberapa buah suku, iaitu, Suku Koto, Piliang, Bodi, Caniago,
Tanjuang, Sikumbang, Malayu, Jambak dan lain-lain. Kadang-kadang juga, keluarga
yang sesuku tinggal dalam satu rumah besar yang dipanggil Rumah Gadang.
4.1 Minangkabau Perantauan
Minangkabau
perantauan merupakan istilah untuk orang Minangkabau yang hidup di luar wilayah
Sumatera Barat, Indonesia. Merantau merupakan proses interaksi masyarakat
Minangkabau dengan dunia luar. Kegiatan ini merupakan sebuah petualangan
pengalaman dan geografi, dengan meninggalkan kampung halaman untuk mengadu
nasib di negeri orang. Keluarga yang telah lama mempunyai tradisi merantau,
biasanya mempunyai saudara di hampir semua bandar utama di Indonesia dan
Malaysia. Keluarga yang paling kuat dalam mengembangkan tradisi merantau
biasanya datang dari keluarga peniaga-pengrajin dan penuntut ilmu agama.
Para perantau
biasanya telah pergi merantau sejak usia belasan tahun, baik sebagai peniaga
ataupun penuntut ilmu. Bagi sebahagian besar masyarakat Minangkabau, merantau
merupakan satu cara yang ideal untuk mencapai kematangan dan kejayaan. Dengan
merantau tidak hanya harta kekayaan dan ilmu pengetahuan yang didapati, namun
juga prestij dan kehormatan individu di tengah-tengah persekitaran adat.
Dari carian yang
diperolehi, para perantau biasanya menghantar sebahagian hasilnya ke kampung
halaman untuk kemudian pekerjanya dalam usaha keluarga, yakni dengan
memperluaskan pemilikan sawah, memegang berpandu pemprosesan lahan, atau
menjemput sawah-sawah yang tergadai. Wang dari para perantau biasanya juga
dipergunakan untuk memperbaiki sarana-sarana nagari, seperti masjid, jalan,
ataupun pematang sawah.
4.2 Faktor-Faktor Merantau
4.2.1 Faktor Budaya
Ada banyak
penjelasan terhadap fenomena ini, salah satu penyebabnya ialah sistem
kekerabatan matrilineal. Dengan sistem ini, penguasaan harta pusaka dipegang
oleh kaum wanita sedangkan hak kaum lelaki dalam hal ini cukup kecil. Selain
itu, setelah masa akil baligh para pemuda tidak lagi dapat tidur di rumah orang
tuanya, kerana rumah hanya diperuntukkan untuk kaum wanita beserta suaminya,
dan anak-anak.
Para perantau yang
pulang ke kampung halaman, biasanya akan menceritakan pengalaman merantau
kepada anak-anak kampung. Daya tarik kehidupan para perantau inilah yang sangat
berpengaruh di kalangan masyarakat Minangkabau sedari kecil. Siapa pun yang
tidak pernah cuba pergi merantau, maka ia akan selalu diejek-ejek oleh
teman-temannya. Hal inilah yang menyebabkan kaum lelaki Minang memilih untuk
merantau. Kini wanita Minangkabau pun sudah lazim merantau. Tidak hanya kerana
alasan ikut suami, tetapi juga kerana ingin berdagang, meniti karier dan
melanjutkan pendidikan.
Menurut Rudolf
Mrazek, sosiologi Belanda, dua tipologi budaya Minang, yakni dinamisme dan
anti-parokialisme melahirkan jiwa merdeka, kosmopolitan, egaliter, dan
berpandangan luas, hal ini menyebabkan tertanamnya budaya merantau pada
masyarakat Minangkabau. Semangat untuk mengubah nasib dengan mengejar ilmu dan
kekayaan, serta pepatah Minang yang mengatakan Ka ratau madang di hulu, babuah
babungo alun, marantau bujang dahulu, di rumah paguno balun (lebih baik pergi
merantau kerana dikampung belum kepada) mengakibatkan pemuda Minang untuk pergi
merantau sedari muda.
4.2.2 Faktor Ekonomi
Penjelasan lain
adalah pertumbuhan penduduk yang tidak diiringi dengan bertambahnya sumber daya
alam yang dapat diolah. Jika dulu hasil pertanian dan perkebunan, sumber utama
tempat mereka hidup boleh menyara keluarga, maka kini hasil sumber daya alam
yang menjadi pendapatan utama mereka itu tak cukup lagi memberi keputusan untuk
memenuhi keperluan bersama, karena harus dibagi dengan beberapa keluarga.
Selain itu adalah tumbuhnya kesempatan baru dengan dibukanya daerah perkebunan
dan perlombongan. Faktor-faktor inilah yang kemudian mendorong orang Minang
pergi merantau mengadu nasib di negeri orang. Untuk klik pertamanya ke tanah
rantau, biasanya para perantau menetap terlebih dahulu di rumah saudara yang
dianggap sebagai induk semang. Para perantau baru ini biasanya berprofesi
sebagai peniaga kecil.
5.0 MASYARAKAT MINANGKABAU DI NEGERI SEMBILAN
Pada permulaan abad
ke-14, orang-orang Minangkabau mula tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka dan
sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada penduduk asal
iaitu, Orang Asli, dan berjaya tinggal secara damai dengan mereka. Dengan itu
berlakulah pernikahan antara orang-orang Minangkabau dengan penduduk asli dan
daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. Suku Biduanda ini adalah
pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih seorang pemimpin maka
hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. Orang-orang
Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka
di Minangkabau. Pada peringkat awal kebanyakan yang tiba adalah dari Tanah
Datar dan Payakumbuh.
Dari suku Biduanda
inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil 'Penghulu' dan
kemudiannya 'Undang'. Sebelum wujudnya institusi Yang di-Pertuan Besar, Negeri
Sembilan berada di bawah naungan kerajaan Melayu Johor.
No comments:
Post a Comment