Saturday, 4 May 2013

hubungan etnik minangkabau dan kebudayaan melayu




6.0       PERHUBUNGAN BAHASA, KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN   MASYARAKAT MINANGKABAU DAN KEBUDAYAAN MELAYU

6.1       Bahasa

            Bahasa Minangkabau atau dalam bahasa asal, Baso Minang adalah sebuah bahasa Austronesia yang dituturkan oleh kaum Minangkabau di Sumatra Barat dan di barat Riau dan juga oleh mereka yang telah merantau ke bandar-bandar lain di Indonesia.

            Selain Sumatra Barat dan barat Riau, bahasa Minangkabau juga dituturkan di Negeri Sembilan di Malaysia. Leluhur penduduk Negeri Sembilan telah merantau dari Ranah (Alam) Minang di Sumatra. Terdapat beberapa kontroversi mengenai hubungan bahasa Minangkabau dengan bahasa Melayu disebabkan keserupaan dalam tatabahasa mereka. Ada pendapat yang mengatakan ia sebenarnya adalah loghat bahasa Melayu dan yang lain mengatakan ia adalah sebuah bahasa dan bukan sebuah dialek

            Penggunaan bahasa Indonesia berleluasa di kalangan masyarakat Minang, tetapi mereka masih boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka, iaitu, bahasa Minangkabau. Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang serupa dengan bahasa Melayu tetapi berbeza dari segi sebutan dan juga tatabahasa hingga menjadikannya unik.












6.2       Dialek

            Bahasa Minangkabau memiliki beberapa dialek yang ditutur berlainan di setiap kampung (seperti contoh, kampung yang dipisahkan oleh sungai). Dalam komunikasi harian, bahasa standard Minang yang digunakan adalah dari dialek kawasan Padang (Baso Padang atau Baso Urang Awak).

Contoh

BIL
BAHASA MELAYU:
BAHASA MINANGKABAU:
1
Sedangkan pohon di rimba tidak sama tinggi, apa lagi manusia
Sadang kayu di rimbo tak samo tinggi, kok kunun manusia
2
Bagaimana katak berenang,begitulah pula dia
Co a koncek baranang co itu lo inyo
3
Tidak boleh membuang sampah di sini!
Indak buliah mambuang sarok di siko!
4
Apa yang kamu akan kerjakan?
A tu nan ka karajo ang?
5
Tidak boleh membuang sampah di sini!
Indak buliah mambuang sarok di siko!














Contoh Puisi Etnik Minangkabau
Text Box: Kamanakan juo kato mamak
Alun pueh mamak batutua
Sabuah lai cubolah simak
Kaganti pamenan tidua

Banyak istilah kito di minang
Manggambarkan kaum rang padusi
Jikok disibak tarang tarang
Sarek makna jo arati

Dalam surek nan ka anamko
Ka mamak cubo manjalehkan
Ka buah tutua dek urang tuo
Gurindam adat mangatokan

Tigo macamnyo parampuan
Nan jadi pameo dalam kampuang
Jikok di inok dipikiakan
Indak sadonyo nan bundo kanduang

Nan partamo parampuan simarewan
Kaduo mambang tali awan
Katigo baru parampuan
Danga di kamanakan mamak uraikan

Nan disabuik simarewan
Kurang adat kurang taratik
Jarang baso jauah sopan
Hiduik sarupo mambalakang ka langik

Bakoroang kampuang indak jaleh
Jo tetangga indak paduli
Tukang asuang silangkaneh
Pambuek cabuah dalam nagari

Adat indak nyo isi
Limbago indaknyo tuang
Bak cando hiduik indak kamati
Dunia bak katonyo surang


Oleh : Yanto Jambak (Gurindam Pusako)




6.3       Syair dan Kitab

            Sebagaimana telah disebutkan bahawa kesenian bernuansa Islam Minangkabau tidak terlepas daripada nyanyian yang menyampaikan pelbagai ajaran agama Islam di surau-surau. Syair nyanyian itu utamanya berpedoman kepada Al Quran dan Sunah Rasul. Selain itu juga terdapat kitab-kitab lainnya yang dipedomani pula sebagai rujukan untuk menambah kayakinan bahawa “tiada Tuhan selain Allah, dan Muhammad itu Rasul Allah.”

            Fenomena kesenian bernuansa Islam yang menarik dalam penyajian syair-syair keagamaan yang dinyanyikan seperti pada dikia rebana, salawat dulang dan indang. Barzanji, adalah sebuah tradisi pembacaan kitab sastra Arab Majmu’atul Mawaalid2 menceritakan latar belakang, kisah kelahiran, dan kemuliaan sifat Nabi Muhammad s.a.w. Pembacaan kisah itu disampaikan secara bernyanyi dalam suasana ritual Islami. Penganut tarekat Syattariyah pada umumnya tidak hanya menganggap barzanji sebagai sebuah seni vokal Islami, tetapi juga memandangnya sebagai sebuah ibadah yang berpahala mengamalkannya. Oleh karena nyanyian tersebut berfungsi sebagai media beribadah, maka nyanyian barzanji dapat dikategorikan sebagai sebuah nyanyian religius, kerana di dalam praktiknya tersimpul spiritualitas Islami. Penyajian barzanji semulajadi adalah berupa persembahan kitab sastra Majmu’atul Mawaalid tanpa diiringi oleh alat muzik.

            Pencapaian spiritualitas Islami dalam pembacaan kitab Maulid berbeza-beza kualitinya pada setiap jenis lagu berzanji kerana masing-masing lagu memiliki karakter melodi tersendiri. Spiritualiti yang dicapai seseorang penyaji berzanji pada setiap lagu sangat ditentukan oleh garapan lagu dan binaan keadaan spiritual yang muncul pada tata cara pelaksanaan dan penyajian berzanji dalam konteksnya. Dengan demikian, dimensi spiritual dalam berzanji akan berhubungan dengan masalah tata-cara pelaksanaan penyajian, dan garapan materi muzikal serta teks berzanji (Hajizar, 2008).

            Berzanji begitu popular dalam masyarakat Islam Timur Tengah kerana seni sastra dapat mengisi kekosongan seni suara yang menjadi salah satu warisan budaya dan pelengkap tuntunan cita-cita manusia. Kepopularannya dapat dikesan daripada gubahan lagu yang berbagai - bagai bagi membacanya. Ada lagu orang Hejaz, dan ada lagu orang Mesir sehingga terciptalah beberapa lagu seperti Bayati, Husaini, Masri, Rasd, Nahwan, dan Jaarkah. Hal ini menggambarkan bahawa perkembangan gaya suara membaca Barzanji mengikut ahlinya dan daerahnya (tempatan) (Rukaini,1996: 3).

            Selain itu, sebagian masyarakat Islam di Malaysia juga memiliki tradisi pembacaan Barzanji sebagaimana diungkapkan Rukaini (1996:4), berikut:

            Membaca Barzanji biasanya dimulai dengan membaca al-Fatihah beramai-ramai. Kemudian Barzanji dibaca secara bergilir-gilir, seorang satu kisah yang ditandai dengan bacaan beramai-ramai: ‘Attirillahumma . ...’ Apabila pembaca berhenti pada setiap ayat, ahli majlis akan menyambutnya beramai-beramai dengan menyebut kalimah ‘Allah’ dan menyebut selawat apabila pembaca membaca nama ‘Muhammad.’ Ahli majlis akan berdiri dan memulakan ‘marhaban’ apabila pembaca sampai pada kisah keempat, pada ayat ‘yatala’la’usana.’ Marhaban biasanya dipimpin oleh seorang atau dua orang dan ahli majlis hanya sebagai penyambut. Terdapat berbagai-bagai lagu marhaban, sehingga ada juga yang menyesuaikan irama lagu Melayu atau Jawa dengan irama marhaban.

            Selari dengan perkembangan masa, nyanyian berzanji lama kelamaan mengalami pengembangan dengan menggunakan alat muzik rebana sebagai pengiring nyanyian. Muzik jenis ini lebih dikenal di Minangkabau dengan istilah dikia rabano. Persembahannya dikia rabano adalah berupa penyajian kitab Al- Barzanji yang terdiri daripada beberapa bab dan fasal-fasalnya. Dalam persembahannya, teks berzanji yang sering dinyanyikan adalah fasal amintaza, iaitu fasal-fasal Qasidah burdah yang terdiri daripada 87 baris. Qasidah burdah ini merupakan nyanyian sunyi yang berisikan sifat-sifat Nabi Muhammad S.A.W., perjuangan dalam mendakwah, ajaran-ajaran yang disampaikan, dan sebagainya. Penyajian syair ini dilakukan oleh beberapa orang secara bergantian dan sambung menyambung dalam bentuk “responsorial” sambil memukul-mukul rebana. Dalam persembahan dikia rabano syair tersebut hanya dinyanyikan sekitar delapan sampai sepuluh baris saja, sebab dalam sajiannya syair tersebut tidak dibaca sebagaimana adanya, tetapi digarap dengan menambah kata-kata dan kalimat lain seperti aeeii, Oooo, iiiii, Allah, maulai, lailahaillallah. Penambahan tersebut dilakukan karena memenuhi keperluan melodi dari lagu dikia rabano.




Berikut ini adalah bentuk teks Syaraful Anam Bab Qasidah Burdah FasalAmin Taza.



(amin tazakkuriji ronimbizisalami
Muzajtadam ‘an jaro minang mungqlatin bidami
Amhabbaitrrohim tilqoi
Waaumadolbarqufizulmaimin idomi
Fama li’ainal qultakfufa hamata
Wama liqobikaing qultasatafiqyahimi
Ayahsabussobuannalhubbamaunkatimu
Mabainamunsajimin minhu wamudtorimi
Laulalhawa lamturiq dam’an ‘alatolalin
Wala aroqtaliziqribani wal’alami)

 
 














Ertinya :
Percayalah memperingatkan tetangga dengan memberi salam
Telah kami campurkan air mata yang mengalir dari bijinya dengan darah
Telah bertiup angin kedamaian dari perselisihan
Telah memancar kilat dalam kegelapan
Maka apa yang dimiliki matamu, jika kamu berkata sesuai dengan keinginannya
Dan apa yang ada dihatimu, jika kamu berkata perteballah keyakinan
Adakah mengira pencurahan cint a yang terpendam
Diantara orang yang mencurahkan cintanya dan orang yang menyalakan
Kalau bukanlah karena hawa tidak akan kamu tumpahkan air mata di puing
Dan kamu tidak tidur untuk mengingatkan perpohonan dan alam







            Dalam persembahan satu baris syair dinyanyikan dalam dua bahagian lagu oleh dua atau tiga orang secara bergantian sambung menyambung dalam bentuk responsorial. Untuk memenuhi keperluan melodi lagu, bentuk syair di atas ditambah dengan kata dan kalimat serta pengulangan kalimat. Penambahan kata dan kalimat tersebut berupa ae….ooo, eee.. ilalah, maulai, lailaha illallah.

            Demikian juga pada kesenian salawat dulang. Salawat dapat mengartikulasikan cinta seseorang muslim kepada Rasulullah saw, dan kesiapannya untuk taat dan mengikutinya. Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berSalawat untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, berSalawat kamu kepada nabi, dan ucapkanlah salam penghormatan kepadaNya (QS Al Ahlzab, [33]: 56). Selawat kepada Nabi berarti pujian dan rahmat untuk beliau dihadapan malaikat. Sedangkan selawat para malaikat adalah doa, berkah, dan ampunan.

            Kemudian, kata dulang analogi dengan “talam” alat bejana yang difungsikan sebagai instrumen pengiring melodi nyanyian. Lagu salawat dulang terdiri daripada lima bahagian, iaitu:
1) lagu imbauan
 2) lagu khutbah
3) lagu batang
4) lagu ya Molai
5) lagu cancang.

Masing-masing lagu tersebut memiliki ciri-ciri tertentu dalam penyampaian topik.

            Aspek kebahasaan kata imbauan sebagai simbol untuk lagu pertama persembahan salawat dulang. Imbauan dalam konteks struktur salawat dulang memiliki dua makna simbolis:
1.         Penyerahan diri pada Yang Maha Kuasa untuk memulai aktivitas
2.         Sebagai sebuah pemberitahuan, bahawa salawat dulang siap untuk dimulai sekaligus          ajakan kepada para penonton untuk menyaksikan sajian salawat dulang.
Hal ini disebabkan imbauan merupakan pemula dari satu siklus persembahan salawat dulang.


Syair lagu imbauan seperti berikut:

Oii aaaiii yooo
Oii yoo umat Nabi yoo
Oii aaaii
Oii Allah Allah yo Allah
Oii yo Junjuangan yo Junjuangan

            Khutbah dalam konteks salawat dulang analogi dengan khutbah dalam konteks shalat jum’at. Kata ‘khutbah’ dalam konteks salawat dulang ialah sajian tema dakwah Islamiah yang meliputi kata-kata pujian terhadap sang pencipta, dan ajakan kepada penonton agar dapat berbuat sesuai dengan ajaran Islam.

            Setiap awal syair khutbah selalu didahuli dengan kata-kata “Assalamualaikum atau wahai sudaro dan wahai sahabat (wahai saudara/wahai sahabat). Diakhiri khutbah selalu pula pada kata-kata “Yo, begitulah umpamo atau yo, bagitulah misal” ¯ ya begitulah umpama.

            Pada lagu batang ini perlengkapan dulang mulai ditabuh mengiringi nyanyian syair. Kata batang berkonotasi kepada ‘batang kayu (pohon utama kayu) yang menjadi penyangga penting pada sebatang pohon kayu.” Jadi interpretant konsep keutuhan pohon kayu dianalogikan pada bahagian/ lagu Salawat dulang. Makna bahawa pada sajian lagu batang ini diberi muatan inti utama dakwah Islamiah yang menjadi misi penting persembahan salawat dulang.

            Pada bahagian awal lagu ini selalu dimulai dengan syair Allah aii I Allah anallaha illallah ai nan dek iyo Rabbi, dan leksianya adalah Allah lailaaha illallah ya Rabbi, dengan silabel tambahan: ai, i, an, nan, dek. Sedangkan baris kedua adalah Iyo Muhammad ini tu o wahai lai urang di Makah; dan leksianya adalah Muhammad itu orang di Mekah, dengan silabel tambahan iyo, ni, o, wahai, dan lai.

            Kemudian bahagian lagu berikutnya adalah “yamolai,” merupakan kata-kata diakhir kalimat lagu salawat dulang yang ditujukan pada nabi Muhammad SAW, karena berkat safaatnya tukang salawat dulang dapat menyampaikan cerita yang bersumberkan perjalanan hidupnya.Antara ayat yang terdapat pada lagu “yamolai” adalah:

Allah la ilallah odenan de ya la ilallah lah de Ya Maulai odenan yo
O Nabi Muhammad odenan de ya Rasulullah lah de Ya Maulai odenan yo

            Manakala bahagian lagu terakhir adalah lagu “cancang.” Istilah ini bererti memisahkan sesuatu menjadi bagian-bagian kecil. Dalam salawat dulang pada bahagian lagu “cancang” pemain “salawat” telah masuk pada isi yaitu pengajian tentang agama Islam dari berbagai aspek secara mendetail, seperti menceritakan tentang nyawa, isyrak mikraj, zikir dan sebagainya. Kemudian pada bahagian ini juga sudah dikembangkan dengan memasukkan masalah terkini dengan lagu -lagu popular, seperti lagu Melayu, dangdut, pop Minang, lagu-lagu India, china, dan sebagainya.

            Demikian juga pada kesenian indang. Syair yang disajikan pemain indang dalam bentuk prosa berirama umumnya diambil dari kisah Nabi Muhammad yang sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Minangkabau. Selain itu ada juga syair tentang kisah para ulama mengembangkan Agama Islam hingga sampai ke Pariaman dan berkembang lebih luas di Minangkabau, kisah tentang nabi (Adam dan Muhammad), dan suasana Pariaman atau Minangkabau sebelum masuknya agama Islam. Namun ada pula syair yang diambil dari cerita-cerita yang terdapat dalam tambo Minangkabau yang kaya dengan unsur simbolik dan kiasan. Berikut dipersembahkan bentuk syair tentang pewaris nabi.

Laa…iiiih iiiih, ipaaaaanggaanga angalah
Laaaa…hii iih, ilangaaanga ngalah
Iiilallaaaah….
Dimulai dengan bismillah,
Ditutup dengan alhamdulillah,
Tetap memuji kepada Allah,
Tetap memuji kepada Allah,
Jo hati suci muko nan jilah,
Salawaik dan salam ateh Muhammad,
Usul pilihan buliah rahmat,
Manarangkan jalan mano nan kalam,
Supayo umaik jangan tinggalam.
Allahu rabbi caro rang kini,
Para ulama pawarih nabi,
Manuruik caro tiok nagari,
Manarangkan agamo jalan ilahi,

            Syair di atas baru tahap pujian kepada Allah dan salawat kepadan Nabi Muhammad SAW. Demikian juga sanjungan kepada ulama-ulama sebagai pewaris nabi menurut caranya masing-masing dalam menerangkan agama jalan Ilahi Rabbi.

6.4       Karya Dan Penulisan

            Hamka, dalam novelnya Merantau ke Deli, bercerita tentang pengalaman hidup perantau Minang yang pergi ke Deli dan berkahwin dengan perempuan Jawa. Novelnya yang lain Tenggelamnya Kapal Van der Wijck juga bercerita tentang kisah anak perantau Minang yang pulang kampung. Di kampung, ia menghadapi kendala oleh masyarakat adat Minang yang merupakan induk bakonya sendiri. Selain novel karya Hamka, novel karya Marah Roesli, Siti Nurbaya dan Salah Asuhannya Abdul Muis juga menceritakan kisah perantau Minang. Dalam novel-novel tersebut, dikisahkan mengenai persinggungan pemuda perantau Minang dengan adat budaya Barat. Novel Negeri 5 Menara karya Ahmad Fuadi, mengisahkan perantau Minang yang belajar di pesantren Jawa dan akhirnya menjadi orang yang berjaya. Dalam bentuk yang berbeza, lewat karyanya yang berjudul Kemarau, A.A Navis mengajak masyarakat Minang untuk membina kampung halamannya yang banyak di tinggal pergi merantau. Novel yang bercerita tentang perantau Minang tersebut, biasanya mengandungi kritikan sosial dari penulis kepada adat budaya Minang yang kolot dan tertinggal. Selain dalam bentuk novel, kisah perantau Minang juga dikisahkan dalam filem Merantau karya pengarah Inggeris, Gareth Evans.









6.5       Upacara Perayaan

Antara upacara perayaan yang dirayakan oleh etnik minangkabau adalah:
  1. Turun mandi                - upacara memberkati bayi
  2. Sunat rasul                  - upacara bersunat
  3. Baralek                        - upacara perkahwinan
  4. Batagak pangulu         - upacara pelantikan penghulu. Upacara ini akan berlansung                                        selama 7 hari di mana seluruh kaum kerabat dan ketua-ketua                                       dari kampung yang lain akan dijemput
  5. Turun ka sawah           - upacara kerja gotong-royong
  6. Manyabik                    - upacara menuai padi
  7. Hari Rayo                    - perayaan Hari Raya Aidilfitri
  8. Hari Rayo                    - perayaan Hari Raya Aidiladha
  9. Maanta pabukoan        - menghantar makanan kepada ibu mentua sewaktu bulan                                           Ramadan
  10. Tabuik                         - perayaan Islam di Pariaman
  11. Tanah Ta Sirah, perlantikan seorang Datuk (ketua puak) apabila Datuk yang sebelumnya meninggal dunia silang beberapa jam yang lalu (tidak payah didahului dengan upacara batagak pangulu)
  12. Mambangkik Batang Tarandam, perlantikan seorang Datuk apabila Datuk yang sebelumya telah meninggal 10 atau 50 tahun yang lalu (mengisi jawatan yang telah lama dikosongkan)
  13. Makanan


6.5       Dendeng Balado

            Masyarakat Minangkabau menyukai masakan pedas dan banyak menggunakan santan kelapa. Contohnya, rendang dan dendeng balado. Rendang mempunyai falsafah tersendiri bagi masyarakat Minangkabau iaitu musyawarah, mewakili empat bahan utamanya iaitu daging lembu mewakili para pemimpin suku adat, kelapa mewakili kaum intelektual, lada mewakili alim ulama yang tegas untuk mengajar hokum-hukum agama dan pemasak mewakili keseluruhan masyarakat Minangkabau. Seterusnya, dendeng balado pula merupakan hirisn tipis daging sapi yang dikeringkan lalu digoreng sehingga kering.
7.0       KESENIAN ETNIK MINANGKABAU
7.1       Tarian randai

            Randai merupakan persembahan teater etnik Minangkabau yang menggabungkan seni muzik, tarian, drama, nyanyian dan pencak silat. Randai biasanya dipersembahkan bagi upacara tradisi dan perayaan, dan kisah panjang mungkin memakan masa beberapa malam.Ia dipersembahkan sebagai teater dalam bulatan bagi mencapai persamaan dan penyatuan antara penonton dan peserta.Persembahan Randai merupakan gabungan tarian, seni bela diri, tarian rakyat, nyanyian, dan lakonan. Kisah disampaikan melalui lakonan dan nyanyian dan kebanyakannya berasaskan lagenda Minangkabau dan cerita rakyat.

            Randai berasal awal abad ke-20 hasil gabungan seni bela diri tempatan, penceritaan dan tradisi persembahan lain. Lelaki biasanya memainkan peranan kedua-dua watak lelaki dan perempuan dalam cerita, tetapi sejak 1960-an wanita juga turut serta.

7.2       Tarian piring

            Di samping itu, terdapat juga tarian piring sebagai hiburan dalam kehidupan masyarakat Minangkabau. Tarian piring berasal daripada Sumatera Barat. Tarian ini menggambarkan rasa kegembiraan dan syukurmasyarakat Minang ketika kedatangan musim panas. Para muda-mudi akan mengayunkan gerak langkah dan menunjukkan kebolehan mereka dengan memainkan piring yang ada di tangan mereka. Kebiasaannya, di Malaysia tarian piring dipersembahkan di hadapan mempelai di luar rumah ketika majlis perkahwinan terutamanya bagi keluarga berada, bangsawan dan hartawan di sesebuah kampung

7.3       Kraftangan
Kraftangan tradisional Minangkabau termasuk:

*      Kain Songket
*      Sulaman
*      Ukiran kayu
*      menukang emas dan perak
*      Kain songket bermotifkan Minangkabau

7.4       Alat Muzik
Saluang
            Selain itu, masyarakat Minangkabau juga memiliki alat muzik tradisional khas iaitu Saluang. Alat muzik ini diperbuat daripada buluh nipis atau talang. Alat ini mempunyai empt lubang dan panjangny lebih kurang 40-60 cm dan berdiameter di antara 3-4 cm. Saluang dimainkan seperti seruling di mana pemainnya perlu meniup dam menarik nafas untuk mengalunkan muzik.

7.5       Seni Bina Rumah

            Negeri Sembilan mempamerkan secara keseluruhan reka bentuk bumbung panjang yang bersifat Minangkabau. Ia mempunyai sifat reka bentuk atap yang bertingkat yang dialas daun rumbia. Rumah ini mempunyai serambi hadapan dan anjung yang meneduhkan tangga utama kemasukan ke Rumah Ibu melalui Serambi. Serambi dihiasi ukiran kerawang yang bercorak silang-menyilang. Rekaan tangga adalah ringkas. Tangga diikat atau dimatikan dengan rekaan kekunci dipapan yang menarik seperti yang boleh dilihat di dalam gambar.

            Rumah ini dihiasi ukiran kayu yang banyak di sekeliling rumah, lebih-lebih lagi di sekitar Serambi hadapan rumah. Ukiran adalah bermotifkan silang dan bunga yang agak bersifat grafik. Bahagian anjung, serambi dan rumah ibu mempunyai aras yang berbeza.Rumah ibu mempunyai ruang yang terluas dan tertinggi. Terdapat bilik di rumah ibu dan tangga menghala ke loteng. Loteng ini mengambil lebihan ketinggian dan tingkat atap yang diberi ruang oleh struktur rumah ini.

            Rumah ibu bersifat terbuka dan disambung ke rumah dapur melalui pintu yang menghala ke selang. Selang tidak berdinding dan merupakan pelantar kepada sebahagian fungsi dapur. Ianya berperanan sebagai ruang bersembang untuk kaum wanita. Rumah Negeri Sembilan ini memaparkan seni kraf kayu yang menyeluruh hingga sampai ke rumah dapur. Paras tingkapnya adalah sangat rendah, iaitu direka untuk paras orang duduk dan bukannya berdiri.




7.6       Seni Tradisonal Minangkabau Yang Lain Adalah:

Saluang jo  - Dendang, serunai bambu dan nyanyian
Talempong - muzik bunyi gong
Tari Payung -  menceritakan kehidupan muda-mudi Minang yang selalu riang gembira
Tari Indang
Pidato - Adat juga dikenali sebagai Sambah Manyambah (sembah-menyembah), upacara berpidato, dilakukan di setiap upacara-upacara adat, seperti rangkaian acara pernikahan (baralek), upacara pengangkatan pangulu (penghulu), dan lain-lain
Pancak -  Permainan silat untuk acara adat, lebih mengutamakan keindahan dan seni.
Silek atau Silat yang merupakan seni beladiri tradisional yang memiliki 10 aliran utama.

7.7       Pakaian

Baju Kurung Teluk Belanga
            Budaya Minangkabau terserlah indah pada busana tradisional Negeri Sembilan.Sejarah asal usul kaum Minang di Negeri Sembilan yang berhijrah dari Pagar Ruyung pada kurun ke-15 iaitu pada zaman kesultanan Melayu Melaka memungkinkan adat istiadat dan budaya berpakaian dari Sumatera Barat kekal dalam masyarakat Negeri Sembilan sehingga kini. Pakaian lelaki menyerupai Baju Sikap yang dipakai sebagai sut berlima mengandungi baju atau jaket sederhana labuh, baju di dalam, berseluar dipadan dengan samping dan dihias pua dengan tengkolok. Kaum wanita pula berbaju Kurung Teluk Belanga dan berkebaya labuh dipadan pula dengan kain sarung. Wanita bangsawan yang berketurunan Minangkabau pula, pakaiannya dari kain baldu bersulam benang emas bertatahkan labuci. Sarungnya pula dari kain songket penuh tenunan dari Pandai Sikek atau Batu Bara di Sumatera. Gambar menunjukkan si lelaki memakai pakaian adat pembesar Minangkabau atau Aceh. Bajunya berwarna hitam dihiasi sulaman benang emas di leher dan lengan. Celana yang dipakainya pula berkaki lebar, di samping kain tenun sutera dan destar atau saluak. Si gadis pula memakai baju kurung bersulam benang emas bermotifkan buluh rebung, tekuk leher bertekat dan penutup kepala tengkuluk.




8.0       KESIMPULAN

            Di Malaysia pengertian “Melayu” mempunyai implikasi keagamaan Islam sebab dalam Perlembagaan, orang Melayu ditakrifkan sebagai orang yang bertutur dalam bahasa Melayu, menganut agama Islam dan mengamalkan cara hidup Melayu. Jika dilihat dari sudut yang lebih luas, takrifan “Melayu” itu telah menjadikan suku bangsa Melayu sebagai satu “sistem terbuka” bermaksud sesiapa sahaja dapat menjadi ahli suku bangsa Melayu asalkan dia memenuhi keperluan-keperluan dalam takrifan itu. Ungkapan “masuk Melayu” dapat menggambarkan konsep ini seperti suku bangsa lain yang memeluk agama Islam. “Sistem terbuka” juga diterapkan di Sarawak terutama di kalangan kaum bumiputera yang terdiri dari pelbagai suku bangsa dan agama. Apabila seseorang dari suku bangsa lain memeluk agama Islam maka dia dikenal sebagai orang Melayu. Di samping itu, di Sarawak terdapat suku-suku bangsa tertentu yang dikenal sebagai suku bangsa Melayu kerana ahli-ahlinya menganut agama Islam. Di Sarawak juga, suku bangsa Narom yang sebenarnya ahli dari subkeluarga Kenyah dikenal sebagai orang Melayu sedangkan orang-orang Kenyah lainnya menganut agama lain dan tidak dirujuk sebagai “Melayu”.
            Berdasarkan huraian dan perbincangan di atas itu, jelaslah kepada kita bahawa bahasa-bahasa yang berkenaan mempunyai persamaan dan juga perbezaan antara satu sama lain. Menurut ciri-ciri bahasanya, kita boleh membuat kesimpulan bahawa bahasa-bahasa tersebut dalam beberapa subkelompok. Ciri-ciri bahasa menunjukkan perkaitan yang erat antara bahasa minangkabau dengan bahasa Melayu yang melebihi perkaitan kedua-dua bahasa ini dengan bahasa-bahasa lainnya.


No comments:

Post a Comment