PEMARKAHAN
|
||
1
|
TUGASAN 1
|
|
2
|
TUGASAN 2
|
|
JUMLAH
|

KAE3013
EKSPRESI KREATIVITI
KANAK-KANAK
TAJUK TUGASAN 1
|
KUMPULAN :
EL-R03 (A122PJJ)
DISEDIAKAN
OLEH :
NAMA
|
NO. ID
|
NO. TELEFON
|
AZLAN BIN AHMAD
|
D20111049647
|
019-7317106
|
NAMA TUTOT E-LEARNING - ZARINA BT MOHAMAD
TARIKH SERAHAN - 3 MEI 2013
ISI
KANDUNGAN
Bil
|
Perkara
|
Halaman
|
|
1.0
|
Pengenalan
|
3
|
|
2.0
|
Teori Jean Piaget
|
3
|
|
2.1
|
Implikasi
Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
|
4
|
|
3.0
|
Teori Vygotsky
|
5
|
|
3.1
|
Implikasi Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
|
6
|
|
4.0
|
Pendekatan Teori Perkembangan Kanak-Kanak Piaget Dan Vygotsky
Terhadap Konsep Kreativiti
|
7
|
|
5.0
|
Teori Perkembangan Emosi Menurut Erikson
|
8
|
|
6.0
|
Teori Kecerdasan Pelbagai
|
10
|
|
6.1
|
Teori Kecerdasan
Pelbagai Dan Perkembangan Kreativiti Kanak-Kanak
|
12
|
|
6.2
|
Aktiviti Kreativiti Dan Estetika Yang Membantu Perkembangan
Kecerdasan Pelbagai
|
13
|
|
7.0
|
Aktiviti Main
Dan Kanak-Kanak
|
14
|
|
7.1
|
Penilaian Semasa Kanak-Kanak Bermain
|
16
|
|
8.0
|
Penutup
|
23
|
|
9.0
|
Bibliografi
|
24
|
|
1.0 PENGENALAN
Kebanyakan sistem
pendidikan di dunia menekankan kepentingan membina minda yang kreatif dalam
kalangan pelajarnya. Hari ini, kreativiti dan pemikiran asal dikenali sebagai
salah satu faktor penggerak sesebuah negara untuk bersaing di arena
antarabangsa. Sistem pendidikan ini mengenali kepentingan kreativiti dipupuk
dari masa kanak-kanak masih kecil lagi kerana minda mereka belum dibentuk
sepenuhnya oleh persekitaran melalui norma masyarakat dan pembelajaran formal.
Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang
mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka.
2.0 Teori Jean Piaget

Rajah
1.1: Jean Piaget
Sumber:
bp0.blogger.com/.../5-WZnWd5MH0/ s320/piaget.gif
Jean Piaget (Rajah
1.1) ialah ahli psikologi dan pendidik. Beliau telah dilahirkan di Neuchatel,
Switzerland pada 9 Ogos 1896 dan telah meninggal dunia pada tahun 1980. Piaget
berminat dalam bidang biologi. Sepanjang hidupnya beliau suka membaca subjek
falsafah, sosiologi dan teologi. Akhirnya beliau telah memilih bidang
psikologi, khususnya mengkaji tingkah laku kanak-kanak.
Menurut Piaget,
perkembangan intelektual kanak-kanak tidak bergantung kepada pengajaran secara
langsung orang dewasa. Sebaliknya, perkembangan kanak-kanak bergantung kepada
interaksi antara dua faktor utama iaitu faktor keturunan (baka) dan faktor
persekitaran. Kanak-kanak lahir dengan kebolehan mental semula jadi untuk
belajar.
Piaget percaya bahawa kanak-kanak belajar melalui aksi. Interaksi
mereka dengan persekitaran semasa membesar membantu mereka mencipta dengan
sendiri tanpa pertolongan orang dewasa, pengetahuan atau skema. Pengetahuan
baru sentiasa menggantikan skema yang lama dalam proses yang dikenali sebagai
asimilasi, akomodasi dan ekuiliberasi. Piaget juga menekankan bahawa
perkembangan intelektual menguasai semua aspek perkembangan yang lain seperti
emosi, sosial dan moral.
Piaget paling
dikenali untuk hujah beliau yang mengatakan bahawa kematangan dari segi biologi
mendahului kebolehan pembelajaran mereka. Ini bermakna, kanak-kanak harus ada
kesediaan dari segi kematangan (biologi) mereka sebelum mereka boleh melakukan
operasi mental. Menurut Piaget, perkembangan kognitif kanak-kanak dari bayi
hingga dewasa adalah melalui empat peringkat konsekutif iaitu:
1. Peringkat
Sensorimotor: 0-2 tahun
2. Peringkat
Praoperasi: 2- 7 tahun
3. Peringkat Operasi
Konkrit: 7- 11 tahun
4. Peringkat Operasi
Formal: 11 - 15 tahun
2.1 Implikasi Terhadap
Pengajaran Dan Pembelajaran
Oleh kerana Piaget
menyarankan bahawa kanak-kanak belajar melalui pengalaman dan melakukan
aktiviti secara hands-on, penyediaan persekitaran yang menarik dan merangsang
pembelajaran adalah penting. Persekitaran yang kondusif adalah penting untuk
membolehkan kanak-kanak mencipta pengetahuan secara tidak langsung. Untuk
tujuan ini, penggunaan makmal, bengkel dan teknologi yang interaktif sangat
berguna bagi menggalakkan perkembangan kreatif kanak-kanak. Sebaliknya,
penghafalan maklumat dan pembelajaran bahasa secara latih-tubi ditolak sama
sekali oleh Piaget.
Jelasnya, ramai
pakar pendidikan psikologi menganggap teori perkembangan Piaget sebagai hampir
sempurna kepada sistem perkembangan kognitif manusia. Banyak pandangannya yang
bersangkut paut dengan pemprosesan maklumat di dalam otak manusia. Melalui
model pemprosesan maklumat Piaget menjelaskan bahawa penerimaan maklumat
bergantung pada pemprosesan dan penterjemahan data sensori dan menukar data itu
ke dalam bentuk yang boleh disimpan dan diguna semula apabila diperlukan.
Dengan mempelajari bagaimana otak manusia memproses maklumat, kita dapat
melihat dan mengkaji bagaimana manusia mampu berfikir, berpersepsi, menterjemah
dan mempercayai. Jean Piaget memandang kecerdikan itu sebagai dasar kepada
proses yang aktif di mana manusia dapat memperoleh maklumat melalui interaksi
dengan pelbagai objek, idea dan pergaulan dengan orang lain di persekitarannya.
3.0 Teori Vygotsky

Rajah
1.2: Lev S. Vygotsky
Lev S. Vygotsky
(Rajah 1.2) ialah seorang pakar psikologi Russia yang meninggalkan andaian yang
jelas tentang perkembangan bahasa. Idea utama Lev Vygotsky ialah kemahiran
perkembangan kognitif berlaku di dalam konteks sosiobudaya dan berkembang di
dalam interaksi sosial kanak-kanak.
Lev S. Vygotsky
ialah pengkritik terawal kepada andaian-andaian yang diketengahkan oleh Piaget.
Vygotsky memberi pandangan tentang perkembangan kognitif kanak-kanak yang cukup
berlainan dengan pendapat Jean Piaget. Vygotsky menyatakan bahawa perkembangan
kanak-kanak tidak mengikut tahap-tahap perkembangan. Sebaliknya, Vygotsky
menegaskan bahawa setiap fungsi dalam perkembangan budaya kanak-kanak muncul
dalam dua aras iaitu pada aras sosial dan pada aras individu.
Teori budaya-sosial
(socio-cultural) menyatakan bahawa kanak-kanak belajar melalui interaksi sosial
dan budaya. Budaya dan masyarakat memainkan peranan sangat penting di dalam
teori Vygotsky. Menurutnya, pengalaman sosial dan budaya mempengaruhi cara
berfikir, dan perkara yang difikirkan. Kanak-kanak berinteraksi menggunakan
bahasa atau dialog dengan ahli-ahli yang lain dalam masyarakatnya untuk belajar
tentang nilai budaya. Kanak-kanak mengembangkan bahasa mereka melalui interaksi
dengan ibu bapa serta rakan-rakan di dalam budaya mereka.
Beberapa ciri penting teori ini dijelaskan seperti berikut:
i. Tahap pembelajaran
atau kematangan mental seseorang kanak-kanak boleh ditingkatkan melalui scaffolding. Scaffolding merupakan
pertolongan atau bimbingan yang diberi
oleh orang yang lebih berpengalaman untuk meningkatkan tahap pembelajaran atau pemikiran kanak-kanak.
ii. Vygotsky percaya
semua orang mempunyai Zone Of Proximal Development (ZPD) iaitu potensi kognitif pada tahap yang
lebih tinggi. Potensi ini hanya mampu dicapai melalui
proses scaffolding.
iii. Bahasa merupakan
alat untuk berfikir dan alat yang digunakan oleh orang dewasa untuk memindahkan pengetahuan kepada
kanak-kanak.
iv. Alat-alat yang
digunakan dalam sesuatu budaya atau cultural tools (seperti bahasa, media, televisyen atau komputer)
adalah sangat penting untuk meningkatkan komunikasi,
pembelajaran dan pemprosesan pemikiran ke tahap yang lebih tinggi.
3.1 Implikasi Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran
Dari segi
pengajaran dan pembelajaran, seseorang guru yang mengamalkan prinsip-prinsip
teori Vygotsky akan mendapati proses pembelajaran yang sangat aktif. Guru akan
menggunakan teknik scaffolding dengan membimbing dan memberi tindak balas
tentang pembelajaran isi kandungan baru. Guru juga akan menyediakan alat-alat
pembelajaran yang bersesuaian dan mencukupi untuk mencapai objektif pengajatan
yang efektif.
Vygotsky mengutarakan cadangan supaya perkembangan kanak-kanak
didasarkan kepada keupayaan mereka menggunakan perantaraan bahasa, sistem
nombor dan peta bagi perkembangan kognitif. Keupayaan mereka pula bergantung
kepada pendedahan mereka kepada pembantu dan persekitaran orang dewasa yang
kebiasaannya terdiri daripada guru-guru dan pengasuh. Ini sangat bermakna
terhadap perkembangan kreativiti, kognitif, sosial dan kemahiran mengawal
perasaan.
4.0 PENDEKATAN TEORI PERKEMBANGAN KANAK-KANAK PIAGET DAN VYGOTSKY TERHADAP KONSEP KREATIVITI
Walaupun pendekatan
teori Piaget dan Vygotsky terhadap pengajaran dan pembelajaran berbeza, namun
kedua-dua teori ini bersetuju akan kepentingan pembelajaran melalui discovery
learning. Piaget menyarankan pembelajaran penemuan di mana guru kurang
membimbing. Vygotsky pula menekankan bimbingan guru sebagai faktor utama. Dalam
konteks perkembangan kreativiti, Piaget dan Vygotsky bersetuju berkenaan
kebaikan bermain dalam mengembangkan kreativiti kanak-kanak. Kreativiti boleh
dirangsang melalui aktiviti bermain. Bagi kanak-kanak, masa bermain merupakan
masa yang penuh dengan keseronokan dan cabaran. Justeru, rangsangan melalui
permainan berbentuk akademik juga perlu diwujudkan. Sebagai contoh, guru boleh
menggalakkan aktiviti seperti aktiviti melukis, menconteng, membuat kolaj,
“sandplay” dan sebagainya.
Apabila bermain,
kanak-kanak menggunakan daya imaginasi ketika bermain. Menurut Piaget dan
Vygotsky, imaginasi terikat kepada cara bagaimana kanak-kanak memahami dunia
persekitarannya dan perkara-perkara yang berlaku di sekeliling mereka. Murid
juga seharusnya diberikan peluang untuk memilih bahan dan alatan yang boleh
digunakan untuk pelbagai aktiviti bermain dan aktiviti seni.
Oleh itu, dalam
pengajaran dan pembelajaran, adalah berfaedah jika guru menyediakan
aktiviti-aktiviti yang berbentuk permainan untuk mengembangkan kreativiti
kanak-kanak.
5.0 TEORI PERKEMBANGAN EMOSI MENURUT ERIKSON

Rajah
1.3: Erik Erikson
Erik Erikson (Rajah
1.3) ialah seorang ahli psikososial yang banyak menumpukan kajian kepada
perkembangan sosial dan emosi kanak-kanak. Erikson mengatakan bahawa semua
individu melalui lapan peringkat perkembangan yang bersiri dari hari pertama
dilahirkan hingga dewasa. Pada setiap peringkat terdapat krisis-krisis yang
perlu diselesaikan sebelum boleh berkembang ke peringkat seterusnya. Jika
krisis-krisis ini tidak ditangani dengan baik, seseorang individu akan
mengalami kesukaran menangani krisis pada peringkat-peringkat yang berikutnya.
Peringkat perkembangan emosi kanak-kanak menurut Erikson adalah
seperti berikut:
a. Percaya lawan Tidak Percaya (trust vs mistrust)
Dalam lingkungan
usia 0 hingga 18 bulan. Erikson merujuk kepada peringkat ini sebagai peringkat
oral-sensori di mana bayi dipengaruhi oleh deria visual dan sentuhan.
Perkembangan emosi kanak-kanak bergantung kepada orang dewasa terutamanya ibu
bapa untuk memenuhi keperluan fizikal dan emosi. Peringkat ini dianggap
peringkat paling penting kerana ia akan mempengaruhi perkembangan bayi melalui
pengalamannya. Peringkat rasa kepercayaan ini dibina dalam tahun pertama dan
kanak-kanak membina rasa kepercayaan secara berperingkat. Kanak-kanak akan
membina rasa ketidakpercayaan jika keperluannya tidak dapat dipenuhi.
Kepercayaan akan
memudahkan seorang kanak-kanak menghadapi serta mengatasi masalah dalam hidup.
Rasa percaya akan terus dipupuk jika kanak-kanak itu sentiasa berasa selamat
disayangi serta diberi perhatian oleh ibu bapa. Sebaliknya, jika keperluan asas
pada peringkat ini tidak dirasai, ketidakpercayaan akan menghalang atau
melemahkan bayi dalam mengatasi kesulitan hidup dan kanak-kanak akan membesar
dengan rasa kecewa, tidak percaya dan ragu-ragu kepada semua orang
disekelilingnya.
b. Otonomi lawan Rasa Malu (autonomy vs shame)
Dalam lingkungan
usia 18 bulan hingga 3 tahun. Pada ketika kanak-kanak berumur 18 bulan, konsep
kendiri kanak-kanak mula bertambah. Kanak-kanak mula mengetahui apa yang
disebut. Pada peringkat ini kanak-kanak meningkatkan kemahiran berdikari dari
segi belajar berjalan, bercakap, makan dan menggunakan tandas. Mereka membina
konsep kendiri dan autonomi melalui kemahiran mengawal pergerakan motor kasar.
Kebolehan membezakan perlakuan yang betul dan salah juga turut berkembang.
Keinginan memiliki kuasa dan keinginan untuk melakukan sesuatu dengan daya
usaha sendiri juga turut berkembang. Kanak-kanak akan berasa malu jika tidak
diberi kuasa atau merasakan dirinya kurang cekap. Sebaliknya, keyakinan
kanak-kanak akan dapat dipupuk apabila dipuji.
Pada peringkat umur
ini, kanak-kanak akan merasa takut jika melakukan kesalahan. Tingkah laku yang
tidak diingini hendaklah dikawal supaya kanak-kanak tidak merasa malu. Tingkah
laku yang positif dan yang diingini juga patut dipuji. Cara ini akan membantu kanak-kanak
mengenal dan membezakan jenis-jenis tingkah laku yang digalakkan dan yang perlu
dielakkan.
Pada peringkat ini,
jika kanak-kanak dimalukan atau dihalang daripada melakukan aktiviti, perasaan
malu akan timbul. Rasa malu ini boleh membuatkan kanak-kanak meragui
kebolehannya sendiri, dan mengakibatkan wujud konsep kendiri yang rendah.
c. Inisiatif lawan Rasa Bersalah (initiative vs guilt)
Dalam lingkungan
usia 3 hingga 5 tahun. Peringkat ini dipanggil peringkat bermain di mana
kanak-kanak cuba meniru tingkah laku orang dewasa melalui proses bermain.
Kanak-kanak menggunakan inisiatif dan imaginasi mereka untuk mencipta pelbagai
situasi permainan dan memainkan peranan sebagai orang dewasa. Dengan cara ini
kanak-kanak belajar berbagai kemahiran yang menunjukkan keupayaan menggunakan
imaginasi seperti bekerjasama dan memimpin.
Proses ini juga
menggalakkan perkembangan kemahiran menyelesaikan masalah, mencari maklumat
baru dan membentuk konsep yang berkaitan dengan peranan jantina. Pada peringkat
ini, jika kanak-kanak sentiasa diperlakukan supaya rasa bersalah, mereka akan
rasa kecewa, takut dan terlalu bergantung kepada orang dewasa. Ini akan
mewujudkan keadaan yang kurang membina kemahiran kreativiti, bermain dan
aktiviti yang melibatkan imaginasi.
Oleh itu Erikson
menegaskan bahawa kanak-kanak perlu digalakkan menjelajah, beraksi dan
melakukan aktiviti untuk mendapatkan kepuasan emosi. Jelasnya, kanak-kanak
dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah
semula jadi proses tumbesaran mereka. Pada peringkat 1 hingga 3 tahun
kanak-kanak gemarkan aktiviti melukis dan mewarna. Ini kerana aktiviti ini
dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat
lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap
pemahaman mereka. Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya
sensitiviti pancaindera dan lukisan yang dihasilkan berfungsi sebagai alat
komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanak-kanak.
6.0 TEORI KECERDASAN PELBAGAI
Howard Gardner
(1983), merupakan orang yang bertanggungjawab mengasaskan teori kecerdasan
pelbagai. Beliau merupakan seorang ahli psikologi Jerman terkenal dan
berpengaruh dari Universiti Havard. Gardner (1983) menyatakan bahawa manusia
mempunyai sekurang-kurangnya lapan kecerdasan dan pada tahun 1999 Gardner
menyatakan bahawa semua ada satu lagi kecerdasan iaitu Kecerdasan Spiritual.

Rajah
1.4: Howard Garder

Rajah 1.5: Sembilan Jenis
Kecerdasan Menurut Gardner
Gardner percaya
semua jenis kecerdasan ini bekerjasama secara kompleks, berkembang melalui
pendidikan, pengalaman dan persekitaran yang bermakna dan kecerdasan tersebut
boleh dipelajari, dibentuk, ditingkatkan dan sentiasa berubah sepanjang hayat.
Beberapa prinsip penting Teori Kecerdasan Pelbagai ialah seperti
berikut:
i. Kecerdasan pada
asasnya adalah diwarisi turun temurun tetapi boleh ditingkatkan melalui pembelajaran dan pengajaran.
ii. Setiap individu
mempunyai kombinasi 9 kecerdasan yang dipanggil profil kecerdasan yang berbeza bagi setiap individu.
iii. Setiap individu
mempunyai kebolehan membangunkan kesemua kecerdasannya dengan adanya galakan, pengayaan dan pengajaran yang sesuai.
iv. Semua kecerdasan
adalah bersifat dinamik yang boleh dikenal pasti dan dinyatakan dengan jelas jika setiap individu
mendapat peluang untuk mengenal dan membangunkan
kepelbagaian kecerdasannya.
v. Latar belakang
peribadi menjadi faktor penting dalam membentuk dan mengembangkan pengetahuan, kepercayaan dan kemahiran dalam
semua jenis kecerdasan.
Setiap individu mempunyai adunan kecerdasan yang unik, sentiasa
berubah, kecerdasan antara
individu itu adalah berbeza dari segi perkembangannya.
6.1 Teori Kecerdasan Pelbagai Dan Perkembangan Kreativiti
Kanak-Kanak
Gardner (1993)
menganggap semua kanak-kanak berpotensi berfikir secara kreatif. Pada peringkat
awal, kanak-kanak sentiasa melintasi sempadan-sempadan norma ketika asyik
bermain atau apabila tekun melakukan sesuatu aktiviti.
Menurut Gardner (1999), kreativiti kanak-kanak boleh ditingkatkan
melalui cara-cara berikut:
a. Pendedahan awal
kepada individu lain yang selesa mengambil risiko dan yang tidak mudah mengalah.
b. Memberi peluang
untuk cemerlang dalam sekurang-kurangnya satu aktiviti atau bidang yang diceburi.
c. Menyediakan
persekitaran yang sentiasa mencabar supaya murid sentiasa berada pada tahap kecemerlangan.
d. Membentuk hubungan
dengan rakan sebaya yang rela diuji dan tidak takut gagal.
e. Menyediakan
persekitaran keluarga yang menggalakkan atau mewujudkan hubungan toleransi terhadap sifat kanak-kanak
yang gemar mencabar autoriti.
6.2 Aktiviti Kreativiti Dan Estetika Yang Membantu Perkembangan
Kecerdasan Pelbagai
Unsur-unsur
Kreativiti Dan Estetika adalah terdiri daripada elemen asas yang penting dalam
menghasilkan sesuatu yang mempunyai unsur kreatif. Guru boleh melaksanakan
aktiviti berikut untuk mengembangkan pelbagai kecerdasan murid.
i. Membentuk Garisan
Garisan ialah
cantuman dari satu titik ke titik yang lain dengan mempunyai jarak- jarak tertentu. Aplikasi berbagai jenis
garisan dapat mencipta rupa, jalinan, ton, corak serta menimbulkan gambaran bentuk, ruang dan gerakan dalam
seni visual (lihat Rajah 1.6).
ii. Melakar bentuk atau rupa
Rupa mesti
mempunyai garisan luar (outline) dan sempadan yang mengelilinginya. Ianya dapat dikategorikan kepada
rupa geometri dan organik. Rupa geometri lebih kepada
rupa yang mempunyai sudut dan penjuru. Rupa organik pula yang mempunyai rupa bebas dan tidak terikat pada
bentuk yang khusus. Rupa ialah sesuatu kawasan yang
berbeza dari ruang di sekeliling dan bersifat 2-D (tidak berjisim). Merupakan hasil pertemuan antara penghujung
garisan dan permulaannya.
iii. Membentuk
Bentuk lazimnya
merujuk kepada struktur jisim dan isi padu. Terdapat dua jenis bentuk iaitu bentuk konkrit dan bentuk
ilusi. Bentuk dapat dihasilkan melalui lukisan, catan, arca, komputer dan kraf tradisi. Bentuk konkrit ialah bentuk
sebenar yang bersifat tiga dimensi.
Bentuk ilusi ialah bentuk yang dilihat melalui gambar atau ilustrasi. Ianya bersifat rata dan boleh
dihasilkan melalui lakaran, catan dan lukisan berkomputer
3 dimensi.
iv. Jalinan
Jalinan merujuk
kepada kesan yang terdapat pada permukaan sesuatu objek. Ia dapat menunjukkan kesan rasa dan ekspresi
sesuatu objek kepada kita. Jalinan terbahagi kepada
dua iaitu; jalinan sentuh dan jalinan tampak. Jalinan sentuh ialah jalinan yang
dapat dirasai melalui sentuhan,
contohnya kulit buah durian (alam semula jadi) dan jahitan sulaman (alam buatan manusia). Jalinan tampak pula
jenis jalinan yang hanya dapat
dilihat tetapi tidak dapat dirasai melalui sentuhan. Ruang merupakan kawasan yang dikelilingi oleh garisan, atau
kawasan kosong di sekeliling objek, atau jarak antara
dua objek.
v. Warna
Warna ialah pigmen
pewarna kimia yang bertindak balas pada sesuatu permukaan. Warna terbahagi
kepada tiga kumpulan utama iaitu warna asas, warna sekunder dan warna tertier.
Warna asas terdiri daripada warna biru, merah dan kuning; dan ianya boleh
menghasilkan warna sekunder dan warna tertier. Warna sekunder pula terdiri
daripada warna hijau, jingga dan ungu; dan dapat dihasilkan daripada campuran
dua warna asas. Sementara itu, warna tertier terhasil daripada percampuran
warna asas dan sekunder.

Rajah
1.6: Contoh aktiviti membentuk garisan
7.0 AKTIVITI MAIN DAN KANAK-KANAK
Main dan Kanak-kanak
Bermain ialah
apa-apa kegiatan yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak
tanpa menimbangkan apakah hasil kegiatan itu. Bermain bukan satu kegiatan yang
dipaksa tetapi ia merupakan fitrah semula jadi kanak-kanak dalam proses mereka
berkembang. Bagi kanak-kanak, bermain merupakan aktiviti di dalam kehidupan
seharian mereka. Melalui aktiviti bermain kanak-kanak belajar berkenaan diri
dan alam persekitarannya.
Dalam konteks
pendidikan prasekolah, bermain ialah satu proses pembelajaran yang terancang
dan berstruktur dalam memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang
informal, menyeronokkan, bebas dan selamat. Melalui bermain, kanak-kanak
berinteraksi dengan bahan, orang lain atau secara bersendirian. Kanak-kanak
merasa terhibur apabila mereka bermain. Bermain adalah satu bentuk kesenian
kanak-kanak. Ia merupakan saluran untuk melahirkan perasaan dan punca untuk
mendapatkan kegembiraan dan keseronokan.
Banyak tokoh ahli
Psikologi kanak-kanak yang menekankan kepentingan bermain kepada kanak-kanak
termasuklah Montessori yang menganggap permainan adalah pekerjaan kanak-kanak.
Beliau berpendapat bahawa semua kanak-kanak suka belajar melalui bermain.
Friedrich Wilhelm Froebel (1782–1852) yang digelar ‘father of
kindegarten’ telah meneroka dan membina satu sistem pendidikan awal kanak-kanak
yang berasaskan kepada konsep belajar melalui bermain. Beliau percaya bermain
adalah asas untuk kanak-kanak mempelajari sesuatu. Froebel juga yakin permainan
yang sesuai dapat membantu kanak-kanak berfikir mengenai dan mampu memberi
keseronokan, kebebasan, kepuasan, kerehatan dalaman dan luaran serta kedamaian
di dalam dunia kanak-kanak. Beliau percaya bahawa kanak-kanak belajar dari
persekitarannya dan pembentukan peribadi di pengaruhi oleh cara kanak-kanak
bermain. Alat-alat permainan yang digunakan oleh kanak-kanak perlu dipilih
dengan teliti bagi tujuan untuk menyokong perkembangan kanak-kanak.
Herbert Spencer
(1973) dalam teori Surplus energy menyatakan main adalah penting bagi
kanak-kanak untuk membuang lebih tenaga mereka. Semua manusia telah dibekalkan
dengan tenaga dan sekiranya tenaga ini tidak digunakan ia harus dibuang dan
cara yang menyeronokkan ialah melalui main.
Mengikut Vygotsky
(1967) Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran. Struktur otak akan
membentuk melalui penggunaan simbol dan alat, ia juga membantu dalam
pembentukan ini. Main juga memberi kebebasan kepada kanak-kanak untuk meluahkan
tekanan dalam menghadapi dunia sebenar. Dalam cara ini kanak-kanak dapat
mengawal situasi dan menyesuaikannya dalam dunia sebenar. Mereka dibenarkan
untuk memperoleh proses pemikiran yang tinggi melalui bermain.
Sigmun Freud (1968)
memandang main sebagai suatu cara untuk mengurangkan emosi kebimbangan, dan
mengawal emosi dengan melepaskan tindakan haram dalam dunia khayalan. Maka,
main memainkan peranan yang penting dalam perkembangan emosi dan sosial
kanak-kanak. Begitu juga dengan Jean Piaget (1962) yang berpendapat bahawa
tujuan main ialah menggerakkan perkembangan kognitif kanak-kanak, disamping
memperkukuhkan pembelajaran yang baru dijalankan dalam suasana yang tenang.
Terdapat pelbagai
jenis main yang boleh dijadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di
prasekolah. Antaranya ialah Main Sosial (Social Play), Main Kognitif (Cognitive
Play), dan Main Sosiodrama (Socio-dramatic Play). Guru haruslah peka dan
memahami pelbagai nilai main yang boleh menyumbang ke arah perkembangan
kanak-kanak di prasekolah secara menyeluruh dan seimbang dari aspek kognitif,
fizikal, sosial, bahasa, kreativiti dan emosi. Guru-guru prasekolah pada masa
kini sedar nilai sesebuah permainan sebagai satu cara pembelajaran yang mampu
merangsang minda dan mempunyai kepentingan tersendiri dalam perkembangan
kanak-kanak prasekolah.
7.1 Penilaian Semasa Kanak-kanak Bermain
Dari sudut
psikologi terdapat 12 aspek perkembangan yang dapat dikenal pasti semasa
memerhati kanak-kanak yang sedang bermain. Walau bagaimanapun hanya lima aspek
perkembangan yang akan dibincangkan iaitu:
7.1.1 Aspek Perkembangan
Kognitif
Banyak kajian telah
menunjukkan perhubungan yang positif antara main dan pembelajaran kanak-kanak.
Mengikut Piaget (1983, keupayaan adaptasi psikologikal adalah amat penting
dalam memastikan perkembangan struktur kognitif atau mental kanak-kanak. Piaget
memandang main sebagai aktiviti pengukuhan untuk tingkah laku yang baru
dipelajari. Walaupun main bukan kesamaan dengan pembelajaran, apa yang pasti,
main mempermudahkan cara pembelajaran. Ini adalah kerana bermain memberi
peluang kepada kanak-kanak untuk memperoleh pengalaman baru agar dapat
diadaptasikan dalam struktur kognitif mereka.
Banyak aktiviti
yang boleh dilakukan untuk membantu merangsang perkembangan kognitif
kanak-kanak. Guru boleh menggalakkan kanak-kanak berfikir dengan cara
mengadakan permainan yang boleh mencabar pemikiran kanak-kanak seperti
bersoal-jawab apa yang mereka akan rasa sekiranya mereka menjadi sebuah buku,
menjadi sebuah basikal, dan sebagainya. Permainan seperti ini mendorong
kanak-kanak berfikir secara spontan dan secara langsung akan membantu
perkembangan kognitif mereka.
Aktiviti lain yang
guru boleh jalankan ialah aktiviti permainan air. Permainan air boleh
dijalankan di dalam atau di luar kelas. Tempat air boleh berbentuk tetap atau
sementara. Guru perlu mengambil kira beberapa aspek semasa kanak-kanak
menjalani aktiviti main air. Antaranya ialah penyediaan bahan, penyediaan
tempat atau ruang, pakaian yang sesuai, mestilah berdekatan dengan sumber air,
dan mengambil langkah-langkah keselamatan yang perlu.
Berbagai perkara
dalam aspek kognitif dapat dikembangkan melalui permainan air seperti kemahiran
menyiasat, menjalankan eksperimen, membuat anggaran, dan membuat perbandingan.
Selain itu, kanak-kanak juga dapat menambah pengetahuan tentang konsep isi
padu, kapasiti, saiz, bentuk, konsep penyerapan, timbul tenggelam, serta
penyejukan dan pemanasan. Melalui Permainan air kanak-kanak boleh meneroka
persekitaran, mempelajari perkara baru dan juga belajar dalam menyelesaikan
masalah. Aktiviti-aktiviti yang boleh dijalankan semasa main air yang boleh
menggalakkan perkembangan kognitif ialah:
a. Memerhati dan
meneroka ciri-ciri air seperti menuang air ke dalam beberapa bekas berbeza saiz dan bentuk melalui cara
seperti membuat teh tarik.
b. Membanding dan
membezakan serta membuat anggaran isi padu air.
c. Menjalankan
eksperimen seperti menyediakan larutan air daripada bahan-bahan berbeza seperti garam, pasir, gula, batu,
dan sebagainya.
d. Melakukan
penyelenggaraan pada akuarium yang mengandungi hidupan air.
Bermain dengan
kenderaan air atau objek untuk mengetahui konsep tenggelam dan timbul. Aktiviti
bermain dengan bongkah juga boleh mengembangkan kognitif kanak-kanak. Contohnya
bagi meningkatkan kefahaman kanak-kanak mengenai bentuk, saiz dan ciri-ciri,
kanak-kanak boleh menjalani aktiviti dengan cara bermain seperti mengumpulkan
bongkah mengikut ciri-ciri yang ditetapkan iaitu mengumpulkan semua bongkah
berwarna merah, mengumpulkan semua bongkah berbentuk bulat, segi tiga, segi
empat dan sebagainya. Menurut Piaget ( 1962 ), main dengan binaan mengajar
pelbagai konsep kuantitatif dan ruang.
Selain itu, melalui
aktiviti bermain dengan bongkah juga kanak-kanak dapat meneroka kemahiran awal
sains yang merupakan salah satu cabang perkembangan kognitif. Contohnya, bagi
kemahiran membezakan warna dan bentuk, guru akan menggunakan bongkah pelbagai
warna dan bentuk. Kanak-kanak menyusun dan mengumpul bongkah mengikut warna
serta menamakan warna itu. Kanak-kanak memberikan bongkah yang sama warna
seperti yang dikehendaki guru. Permainan diulang dengan kanak-kanak membezakan
bentuk pula.
7.1.2 Aspek Perkembangan Bahasa
Melalui bermain
juga dapat membantu perkembangan bahasa kanak-kanak. Permainan yang melibatkan
bahasa dapat merangsang minda kanak-kanak menguasai dan membantu mereka
menambah perbendaharaan kata. Mereka juga menyedari setiap objek di
persekitaran mereka mempunyai nama dan peranan yang tersendiri. Guru boleh
menjalankan aktiviti bagi memberi peluang kepada kanak-kanak meluaskan
perkembangan bahasa melalui aktiviti bermain bongkah, bermain pondok-pondok,
main pasir dan main peranan.
Melalui aktiviti bermain bongkah, kanak-kanak bermain dengan bongkah
yang pelbagai warna, saiz, dan bentuk. Mereka membuat binaan seperti rumah,
jambatan, jalan raya, bangunan, kenderaan dan sebagainya. Semasa aktiviti ini
berjalan guru menggalakkan kanak-kanak melahirkan perasaan seperti bercerita,
berimaginasi, dan menyanyi ketika bermain dengan bongkah. Oleh itu, secara
tidak langsung, perbendaharaan kata kanak-kanak akan bertambah. Melalui
permainan ini juga kanak-kanak akan berbincang sesama sendiri mengenai bahan
binaan mereka. Guru juga hendaklah memberi perangsang dengan mengemukakan
beberapa soalan yang boleh menggalakkan kanak-kanak berbual dan bercerita
mengenai aktiviti yang mereka lakukan.
Aktiviti main
pondok-pondok juga boleh menggalakkan perkembangan bahasa di kalangan
kanak-kanak. Sewaktu bermain pondok-pondok, kanak-kanak meniru perwatakan ahli
keluarga seperti bapa, ibu, kakak, abang, dan adik. Mereka juga akan meniru
perwatakan orang-orang di sekeliling mereka seperti doktor, anggota polis,
guru, peniaga dan sebagainya. Sewaktu bermain kanak-kanak akan berbual sesama
mereka berdasarkan watak yang telah dipilih. Aktiviti yang baik ini perlu
dipupuk tetapi perlu ada kawalan dan batasan daripada guru. Melalui aktiviti
ini aspek perkembangan bahasa kanak-kanak dapat dipertingkatkan.
Selain aktiviti main bongkah dan main pondok-pondok, aktiviti main
sambil menyanyi juga adalah satu cara bagaimana kanak-kanak memperkembangkan
penguasaan bahasa mereka. Dengan nyanyian juga dapat memperkenalkan pelbagai
konsep dan bahasa dapat ditingkatkan kerana ia mudah diingati dan difahami oleh
kanak-kanak. Peningkatan perkembangan bahasa dapat berkembang melalui sebutan
semasa menyanyi.
Contoh aktiviti
yang boleh dijalankan ialah menyanyi lagu Row Row Your Boat atau dalam bahasa
Melayu ialah Dayung Dayung Sampan sambil membuat aksi mendayung sampan secara
berpasangan. Kanak-kanak memegang tangan pasangannya dan kaki bertemu kaki
pasangannya. Kemudian, tangan dan kaki bergerak secara berselang-seli seperti
mendayung sampan sambil menyanyi lagu tersebut dalam bahasa Inggeris dan bahasa
Melayu dengan iringan muzik. Sepanjang aktiviti tersebut kanak-kanak kelihatan
sangat gembira. Aktiviti tersebut diulang beberapa kali sehingga kanak-kanak
dapat menyebut lirik lagu itu. Melalui aktiviti ini kanak-kanak dapat
mempelajari perkataan-perkataan baru dan secara langsung kosa kata kanak-kanak
akan semakin bertambah.
Kanak-kanak belajar
bahasa melalui pelbagai cara. Antaranya dengan meniru bunyi yang pernah
didengarinya. Mereka belajar dengan meniru orang dewasa dan rakannya bercakap
dan meluahkannya dengan cara tertentu. Contohnya, permainan lagu berantai
membolehkan kanak-kanak menghafal, menghasilkan, mempelbagaikan dan
memanipulasikan perkataan dalam pelbagai situasi. Mereka membina perkataan yang
lucu, mudah, dan mereka cerita khayalan daripada pengalaman mereka sendiri.
Dengan cara ini, kanak-kanak guru dapat meningkatkan perkembangan bahasa
kanak-kanak. Contoh permainan lagu berantai ialah seperti:
Malam yang sepi pi… pi
Pak Mat jual topi pi…pi
Topinya koyak yak…yak
Pak Mat jual tempoyak yak…yak
Tempoyaknya basi si…si
Pak Mat jual nasi si… si
7.1.3 Aspek Perkembangan
Sosial
Perkembangan sosial
amat penting dalam kehidupan manusia dan dipelajari sejak kecil. Kemahiran asas
sosial yang perlu dikuasai oleh kanak-kanak ialah kemahiran menarik perhatian
orang lain, berkongsi dan memberi, meminta dan bertanya, memberi idea dan
memuji atau memberi penghargaan. Ini termasuklah cara kanak-kanak berinteraksi
dengan kanak-kanak lain dan orang dewasa dalam kehidupan mereka. Kemahiran
sosial termasuklah berkongsi, bekerjasama dan mematuhi peraturan.
Menurut Philip
(1991) kemahiran sosial membawa maksud tingkah laku-tingkah laku yang prihatin
untuk melakukan perhubungan interpersonal yang efektif. Sebaliknya Thacker
(1996) pula mendefinisikan kemahiran sosial sebagai keupayaan untuk
berkomunikasi secara efektif dengan individu lain dalam situasi sosial atau
kerja.
Pelbagai aktiviti
bermain boleh dilakukan di prasekolah dalam membantu perkembangan sosial
kanak-kanak. Antaranya aktiviti bermain pasir. Permainan pasir boleh dijalankan
di dalam dan di luar kelas. Ruang pasir haruslah berkeadaan teduh dan selesa
untuk kanak-kanak bermain. Guru harus menyediakan pelbagai peralatan untuk
memberi peluang kepada murid membuat penerokaan dan penemuan baru serta
bersosialisasi dengan rakan-rakan. Semasa bermain pasir kanak-kanak akan
berkongsi dan bergilir-gilir menggunakan peralatan bersama rakan-rakan,
hormat-menghormati, menghargai sumber dan idea orang lain, dan bekerjasama
sesama rakan.
Selain itu,
aktiviti bermain di taman permainan juga boleh menggalakkan kanak-kanak
meningkatkan aspek perkembangan sosial di kalangan kanak-kanak. Hal ini
demikian kerana, semasa aktiviti bermain di taman permainan kanak-kanak perlu
bergaul dengan semua rakan sebaya. Di
samping itu, mereka dilatih bersifat sabar dan mematuhi peraturan kerana perlu
bergilir-gilir semasa bermain dengan alatan permainan yang terhad. Secara tidak langsung kanak-kanak ini belajar
untuk menghormati perasaan dan hak orang lain.
Begitu juga
aktiviti bermain pondok-pondok, bermain doh ataupun semasa bermain permainan
dalaman seperti congkak, dam ular, ketingting dan sebagainya. Semasa bermain
bersama rakan-rakan, kanak-kanak sebenarnya sedang belajar cara-cara
berinteraksi dan bersosial bersama orang lain di luar daripada lingkungan ahli
keluarga. Memberi pendedahan sosial yang awal kepada kanak-kanak memudahkan
mereka menyesuaikan diri dengan persekitaran di samping dapat menanam sifat
berani dan berani ke hadapan.
Oleh itu, jelas
menunjukkan bahawa aktiviti-aktiviti main ini menggalakkan kanak-kanak bergaul
dengan rakan dan secara langsung membantu perkembangan sosial mereka. Semasa
bermain dengan kanak-kanak lain, kanak-kanak akan cuba belajar dan mengekalkan
hubungan yang sedia terjalin. Ini adalah kerana penyesuaian semasa bergaul
adalah asas kepada proses sosialisasi kanak-kanak.
7.1.4 Aspek Perkembangan Emosi
Terdapat pelbagai
cara untuk memupuk perkembangan emosi kanak-kanak di peringkat prasekolah.
Contohnya, aktiviti bermain yang dijalankan semasa berada di sekolah.
Kepentingan emosi dalam kehidupan telah mula diakui oleh ahli-ahli falsafah
sejak zaman Greek lagi. Tidak hairanlah jika Plato, Aristotle, Spinoza,
Descartes, Hobbes, dan Hume telah mengemukakan teori-teori berkaitan emosi yang
menjadi asas kepada penyelidikan tentang emosi dan kaitannya dengan kehidupan
manusia.
Emosi bermaksud
jiwa yang kuat. Manusia adalah makhluk yang mempunyai perasaan yang tinggi dan
paling halus. Emosi juga boleh dimanifestasikan melalui bahasa badan ataupun
gerak geri seseorang. Bahasa badan ialah pergerakan badan seperti postur dan
ekspresi wajah. Mengikut Daniel Goleman ( 1997 ), emosi merujuk kepada sesuatu
perasaan dan pemikiran tersendiri di bawak keadaan psikologikal dan biological,
serta ada kecenderungan yang berbeza-beza untuk bertindak. Ini bermakna emosi
biasanya digambarkan dengan bahasa badan fizikal , iaitu bahasa bukan lisan.
Menurut Plato,
terdapat tiga komponen asas dalam minda manusia iaitu daya taakulan, kehendak
(desire), dan komponen emotif. Antara komponen emotif yang dimaksudkan ialah
kegembiraan, kesedihan, ketakutan, dan kemarahan. Bagi Aristotle juga, emosi
mempunyai peranan yang sangat besar dalam mempengaruhi kehidupan manusia secara
keseluruhannya.
Perkembangan emosi
bagi seseorang kanak-kanak adalah sangat penting. Sekiranya seseorang
kanak-kanak gagal berkembang secara positif, mereka mungkin tidak akan berjaya
menghadapi tekanan-tekanan yang bakal dihadapi dalam hidup. Oleh sebab itulah
di peringkat prasekolah pemupukan emosi positif amat dititik beratkan
terutamanya dalam aktiviti bermain. Ini adalah kerana bermain dapat membantu
memberikan kepuasan dan ketenangan emosi kepada kanak-kanak terutamanya apabila
mereka diberikan kebebasan berkreatif dan berimaginasi tanpa gangguan.
Antara aktiviti
yang boleh dijalankan untuk guru menilai dan menggalakkan perkembangan emosi
kanak-kanak ialah melalui aktiviti Komponen Kreativiti dan Estetika. Ini kerana
aktiviti ini memberi peluang untuk kanak-kakak menyampaikan perasaan, karya,
meluahkan emosi, dan kebolehan mereka dalam pelbagai cara. Contohnya aktiviti
seni visual dengan menggunakan warna air. Kebanyakan kanak-kanak suka bermain
dengan warna air kerana pada mereka aktiviti ini mencabar kebolehan mereka.
Aktiviti percikan dan tiupan warna air di atas kertas lukisan. Semasa aktiviti
ini dijalankan, kelihatan kanak-kanak seronok dan emosi kegembiraan terpancar
di wajah mereka. Banyak lagi aktiviti seni visual yang boleh dijalankan di
prasekolah dalam membentuk perkembangan emosi kanak-kanak.
Selain itu, perkembangan sosioemosi juga boleh dipupuk semasa guru
mengajar aktiviti nyanyian, serta muzik dan gerakan. Hal ini demikian kerana
muzik digemari secara semula jadi oleh kanak-kanak. Kanak-kanak dapat meluahkan
perasaan gembira atau seronok melalui aktiviti muzik. Aktiviti muzik dapat
membantu menggalakkan perkembangan emosi kanak-kanak. Antaranya semasa
penyertaan kanak-kanak dalam aktiviti nyanyian berkumpulan, kanak-kanak akan
menyanyi dan menari bersama rakan-rakan yang lain. Dengan cara ini, mereka
dapat meluahkan perasaan gembira yang ditunjukkan melalui ekspresi muka semasa
aktiviti nyanyian ini dijalankan. Oleh itu, guru dapat menilai sejauh mana
meningkatnya perkembangan emosi seseorang kanak-kanak.
7.1.5 Aspek Perkembangan Fizikal
Permainan biasanya
melibatkan aktiviti fizikal yang berhubung rapat dengan perkembangan
kanak-kanak dari aspek motor kasar dan motor halus serta kesedaran tentang
badan mereka. Kanak-kanak berasa seronok dan gembira sewaktu aktif menggunakan
bahagian-bahagian anggota badan mereka untuk bersenam. Ini membolehkan
kanak-kanak meningkatkan kemahiran yang membolehkan mereka berasa lebih
selamat, lebih yakin, dan boleh berdikari. Dalam masyarakat di mana kanak-kanak
menghadapi tekanan, keyakinan dan sikap bersaing untuk berjaya dalam segala
bidang amat diperlukan.
Perkembangan
fizikal merupakan suatu aspek penting dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Komponen Perkembangan fizikal memberi fokus kepada empat aspek penting iaitu
perkembangan psikomotor halus, perkembangan psikomotor kasar, kesihatan dan
keselamatan. Aspek perkembangan fizikal kanak-kanak dapat dikembangkan melalui
empat aspek yang telah dinyatakan. Antara strategi pengajaran dan pembelajaran
yang boleh dijalankan untuk memupuk perkembangan fizikal kanak-kanak ialah:
7.1.6 Aspek Perkembangan Psikomotor Kasar
Kanak-kanak harus
diberi peluang menyertai pelbagai aktiviti pergerakan yang aktif, pantas, dan
mencabar. Dengan bermain terutamanya dalam permainan aktif, kanak-kanak belajar
mengawal pergerakan dan mengimbangi tubuh mereka serta melicinkan perjalanan
sistem dalam tubuh seperti sistem pernafasan dan sistem saraf.
Aktiviti pergerakan
akan membantu pertumbuhan tubuh badan menjadi sihat. Selain itu, kanak-kanak
dapat menguasai kemahiran fizikal serta dapat meningkatkan lagi keupayaan
pergerakannya melalui pengalaman yang diperolehi melalui permainan, pergerakan
kreatif dan gimnastik.
Misalnya, aktiviti
bermain di padang permainan, aktiviti seperti memanjat dan menuruni gelongsor,
bergayut pada ‘ monkey bar ’, bermain buaian dan sebagainya dapat membantu
perkembangan fizikal kanak-kanak.
7.1.7 Aspek Perkembangan Motor Halus
Kemahiran motor
halus ialah kemahiran yang melibatkan kemahiran menggunakan otot kecil seperti
pergerakan jari serta koordinasi jari dan mata. Penguasaan psikomotor halus
yang baik amat penting dalam membantu pergerakan asas dan kemahiran menulis
kepada kanak-kanak. Antara aktiviti dalam bentuk permainan yang boleh
dijalankan bagi membantu perkembangan fizikal dalam aspek ini ialah seperti
merantai manik, menjahit kad berlubang, menconteng kertas, melipat, mengoyak
dan merenyuk kertas, menguli doh dan lain-lain lagi.
Salah satu aktiviti yang menyeronokkan kanak-kanak dalam membantu
aspek perkembangan fizikal ialah bermain dengan doh. Sebelum kanak-kanak
bermain dengan doh, guru hendaklah membimbing kanak-kanak membuat doh sendiri.
Menyediakan doh sendiri memberi peluang kepada kanak-kanak merasa sendiri
struktur doh dan memilih sendiri warna yang mereka suka. Biarkan kanak-kanak
menggaul dan menguli doh dengan tangan. Dengan cara ini, ia melatih pergerakan
motor halus kanak-kanak. Proses mengadun, menggaul, meramas adalah baik untuk
jari-jemari kanak-kanak dan ia juga adalah latihan awal bagi persediaan untuk
menulis.
8.0 PENUTUP
Teori perkembangan
intelektual memberi inspirasi dan panduan berguna kepada pendidik kerana
memberikan gambaran yang menakjubkan berkenaan dunia pemikiran murid. Sekiranya guru dapat mengesan dan membantu
murid untuk mengatasi kekurangan atau kelemahan di dalam perkembangan pemikiran
mereka, maka proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan. Teori
ini juga penting untuk membantu guru mengembangkan konsep pemprosesan maklumat
kerana perkembangan kognitif individu dapat digambarkan sebagai suatu proses perkembangan
yang berterusan dalam sistem pemprosesan maklumat.
Proses kognitif
adalah termasuk persepsi, perhatian, ingatan dan menguji hipotesis yang saling
berkait di dalam proses pengembangan bahasa khususnya kemahiran membaca.
Kecemerlangan kognitif kanak-kanak bukan sahaja dapat dilihat dalam
bentuk hitungan nombor sahaja, malah tetap diperlukan di dalam bidang sastera,
budaya dan sosial serta lebih banyak berkaitan dengan kreativiti. Kanak-kanak
sangat berminat dengan aktiviti seni dan kreatif. Aktiviti seni dan kreatif
memberi peluang kepada kanak-kanak untuk merealisasikan imaginasi mereka di
dalam pelbagai cara. Ini termasuklah aktiviti seni seperti melukis, mewarna,
kraf tangan, muzik, nyanyian, drama, puisi, membentuk arca dan sebagainya.
Kanak-kanak seronok
melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kreatif dan estetika, yang paling
penting guru haruslah sentiasa bersedia dan membuat perancangan yang teliti
terutamanya dalam menyediakan bahan yang ingin digunakan untuk sesuatu aktiviti
kerana perancangan yang baik membantu kelancaran pengajaran dan pembelajaran.
9.0 BIBLIOGRAFI
Chapman, L.H.
(1998). Approaches to Art in Education, New Work: Harcourt Brace Jovanovich Inc.
Feldman, E.
(1990). Becoming Human through Art, New
Jersey : Prentice Hall.
Mazlan Othman,
Ruzitah Tapah, Hassan Mohd Ghazali, (2005), Teks LengkapPendidikan Seni Visual , Selangor: Fajar Bakti
Sdn. Bhd
Open University
Malaysia, (2007) HBAE 1203 Perkembangan Seni
Kanak-kanak, Selangor: Meteor
Doc. Sdn. Bhd.
Raja Baharudin
Raja Husain, (1999) Kursus Amali PMR Pendidikan Seni ,Selangor: Pan Asia Publications Sdn. Bhd.
http://cikguani.blogspot.com/2010/06/teori-jean-piaget.html dilayari pada 25 April 2013
http://cikguani.blogspot.com/2010/07/menilai-kanak-kanak-prasekolah.html
No comments:
Post a Comment